Gebruik QR-codes niet alleen voor de show

0
39
Affiche van The Phone House op straat: die smartphone van Samsung, die moet u nu echt kopen. En kijk, met dit QR vierkantje weet u meteen meer. Wel, mooi niet. Een illustratie van waar QR niet voor moet dienen. Omdat het aan het doel van de nieuwsgierige voorbij gaat.

Over de affiche is heel zeker vergaderd. En iemand heeft gezegd: “We moeten er een QR code bij plaatsen.”

“Een wat?” Ja, die mensen zijn er altijd, op de hoogte van niks, niet mee, gewoon met niks mee. Hinderlijk, jeetjes.

“QR, een geavanceerd type streepjescode, die je scant met je smartphone, en dan krijg je meteen meer informatie. Daarmee kunnen we op de affiche het essentiële zetten, ze mooi maken, en wie interesse heeft, leert meer. Nieuwe marketing, verhoogt de conversie. En goed voor ons imago, toont dat we mee zijn.”qr-phonehouse-300

Die zit.

“Maar ze moeten wel al een smartphone hebben om onze smartphone QR reclame te kunnen opvragen.”

Die zit ook. Hoe de vergadering afgelopen is, zien we op de affiche.

Intussen moet ook iemand beslist hebben naar welke landing page die QR code zou leiden. Iemand in de vergadering heeft geweten dat een QR code eigenlijk een link is, leesbaar gemaakt voor een camera.

En alvast die persoon is níet mee.

Hier kwam ik uit, op een home page die

  • niet op mijn smartphonescherm paste,
  • niets vertelde over de promotie van de affiche
  • en mij keuzes voorstelde die ik niet gevraagd had.

Irriteren die internetwebpagina’s op het kleine scherm u ook? Responsive design is er, webpagina’s kunnen afgeleverd worden op maat van het toestel (andere vergadering, waarschijnlijk).

Hoe dan ook, na een beetje pinchen op het schermpje krijg ik hem wat uitvergroot. Niets over de Samsung, wel over andere toestellen. Of toch, na zoveel seconden, in de animatiecarrousel onderaan.

Tijdverlies, geen conversie, ontevreden prospect.

Een QR code is niet zomaar een mooi vierkantje. Het is een link.

En dus een belofte. Je belooft meer Geef dan ook meer, en wel precies dat wat in de taak van de gebruiker past. Die neemt er de tijd voor, doet er moeite voor. Respecteer dat door de belofte van de link na te komen.

Wat onze vergadering had kunnen besluiten, is de webpagina van de Samsung in promotie achter de code te stoppen. Maar ook over die is net niet lang genoeg vergaderd. Het had een m-pagina kunnen zijn, leesbaar op het kleine scherm. En meetbaar, met gegevens voor de volgende vergadering.

En de line-up van andere toestellen wil ik toch niet bovenaan zien? Ik ben voor de Samsung gekomen – willen ze hem wel verkopen?

Over Toon Lowette
De internetgebruiker is niet koning, hij is dictator. Online diensten zijn succesvol als ze zich ondubbelzinnig richten op de taak waarmee de bezoeker naar een site gaat. Sinds 1982 is Toon Lowette ondubbelzinnig bezig met nuttigheid en taakgerichtheid in online diensten, als consultant en als uitgever.

Volg de commentaren van Toon Lowette
Volg Toon Lowette op Twitter

Vorig artikelBeschermende Otterbox-hoes voor je dure smartphone
Volgend artikelNASA toont nieuwe hoge resolutie foto van Aarde

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf je reactie!
Vul hier je naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.