Achtergrond | Bedrijven | Internet / Diensten
Sociale netwerken

Voordelen en gevaren van een virtueel professioneel netwerk

Niet alleen in de privé-sfeer zijn sociale netwerken zoals Facebook, Netlog, Hyves of Twitter populair, ook in de zakelijke wereld worden ze steeds belangrijker. Sociale netwerken bieden nieuwe mogelijkheden, maar betekenen ook nieuwe gevaren, niet in het minst in verband met je privacy.

Sociale netwerken zijn er te kust en te keur. Ze ontstaan, groeien explosief, kwijnen weg en soms verdwijnen ze compleet wanneer de internetmeute het nieuwste snufje ontdekt. Toch zijn er ondertussen enkele vaste waarden die nog moeilijk weg te denken zijn, zoals Facebook voor privé- en LinkedIn voor professioneel gebruik. Daarnaast zijn er nichespelers zoals Twitter, waar gelijkgestemden via korte berichtjes constant tips en weetjes uitwisselen, of Tumblr, een sociaal netwerk voor eigenzinnige creatievelingen en nerds. Vergeet ook lokale spelers zoals het Nederlandse Hyves of het Belgische Netlog niet. Die krijgen het echter steeds moeilijker om zich te onderscheiden van het Facebook-geweld. Want Facebook is van alle sociale netwerken afgetekend het grootst. Met 500 miljoen gebruikers waar er dagelijks enkele duizenden bijkomen is het een internetfenomeen waar zelfs Google steeds meer schrik van krijgt, want onlangs lanceerde het met Google+ een eigen sociale netwerksite.
Hoewel je privé mogelijk al gebruik maakt van Facebook, Netlog, Hyves of Twitter, zie je misschien niet meteen een professionele toepassing voor sociale netwerken. Je bent dan niet alleen, want 34% van alle zakenmensen meent dat sociale netwerksites nooit een belangrijk middel zullen worden om nieuwe klanten te vinden of om contact te houden met bestaande klanten. Dat blijkt uit een onderzoek dat begin 2010 werd uitgevoerd door MarketingUK bij 15.000 zakenmensen uit 75 landen.

Professioneel gebruik
Of dat scepticisme gerechtvaardigd is, laten we in het midden. Wel is het zo dat sociale netwerken een ideaal middel kunnen zijn om een virtueel professioneel netwerk uit te bouwen en te onderhouden. Facebook is daar wellicht niet het juiste netwerk voor, omdat het zich teveel tot de privésfeer richt. LinkedIn is daarentegen uitgegroeid tot het belangrijkste sociale netwerk bij zakelijke gebruikers. Alternatieven zoals Plaxo, Viadeo en Xing kennen minder succes.

Pagina's: 1 2 3 4 5

Laat een reactie achter

  

  

  

Je kunt deze HTML tags gebruiken

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

goldurn-anemotropism