HTC Desire nog begeerlijker

13
107
HTC Desire S

HTC Desire S (© ; licentie: )

De HTC Desire werd begin 2010 aangekondigd. Sinds zijn introductie is de Desire uitgegroeid tot een van de populairste Android smartphones. Een jaar later, begin 2011, kondigde HTC met de HTC Desire S de opvolger aan. Wat de nieuwigheden zijn zoeken we uit in een test.

HTC is uitgegroeid tot een belangrijk producent van mobiele communicatietoestellen. Sinds 2006 brengt het bedrijf ook onder de eigen merknaam ‘HTC’ toestellen op de markt. De toevoeging van de eigen HTC Sense gebruikersinterface bovenop het Android besturingssysteem geven de smartphones een bedieningsgemak dat veel gebruikers aanspreekt.

In de doos
Het testexemplaar dat we van HTC ontvingen zit in een witte doos waarin naast het Desire S toestel, met daarin de batterij al geïnstalleerd, een USB-netlader en een microUSB-kabel steekt. Volgens de online handleiding zou de verpakking naast deze zaken nog het volgende moeten bevatten: microSD-kaart (reeds geïnstalleerd), 3,5 mm stereo-koptelefoon, Snelstartgids en Gids voor veiligheid en wettelijke voorschriften, en een Call center-kaart.

1
2
3
4
5
Vorig artikelMonitor van LG toont 3D-beelden zonder 3D-bril
Volgend artikelCompact Sonos systeem voor draadloos muziek streamen
Ludo Schildermans
Ludo Schildermans is schrijver. Zijn recentste roman is De reis van de hofarts (samen met Jozef Schildermans) onder de auteursnaam L.J. Schildermans gepubliceerd bij Uitgeverij Houtekiet.

13 REACTIES

  1. Kan er mij iemand vertellen of HTC Desire met BMW compatibel is en goed werkt aub. Moet snel beslissen want nieuwe wagen is op komst. Ander alternatief om te bellen en WIFI te surfen op een hotspot? Bedankt voor jullie reactie. Ingrid

  2. Ik moet Jan de Wilde zijn mening delen. Sinds 13 mei in het bezit van een htc desire s. Daarvoor jaren tevreden gebruiker van Iphone, Blackberry.
    De eerste htc desire s die ik ontving had zelden gsm/ mobiele data ontvangst. De wifi – ontvangst is in vergelijking met mijn Iphone ( abo werkgever) ronduit slecht. Waar de Iphone nog perfecte verbinding heeft, kan het htc toestel niets terugvinden van wifi netwerk. Gevolg eerste htc desire s na een week DOA ( death on arrival) en een nieuw toestel ontvangen.
    Het nieuwe toestel werkt iets beter, maar volgende problemen blijven aanwezig:
    – 2 à 3 systeemcrashes per week. Telefoon sluit af en herstart.
    – Mobiele dataverbinding valt regelmatig weg. Opnieuw verbinding maken met het mobiele datanetwerk lukt enkel na heropstarten van het toestel.
    – Wifi verbinding, geen verbetering te merken in vergelijking met het eerste toestel.

    Vorige week de nieuwe software update ontvangen. Een grote hoop op verbetering, echter het eerste wat het toestel deed was opnieuw crashen.
    Geen slecht woord over de service van HTC. Steeds ontzettend vriendelijk, maar slechts één oplossing: telefoon opnieuw naar fabrieksinstellingen plaatsen. Echter heb ik geen zin om mijn telefoon wekelijks volledig opnieuw in te stellen, en deze oplossing biedt geen soelaas.
    Nu is het toestel opnieuw verzonden voor reparatie. Dinsdag verzonden, vandaag email gekregen dat het toestel gerepareerd is en teruggezonden wordt. Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg van dit verhaal.

  3. Ik heb hier zonet alles eens doorgelezen en wens hier toch even op te reageren. Ik begrijp meneer De Wilde zijn frustratie, als mijn gsm niet naar behoren zou werken, wil ik daar ook het fijne van weten. Internetfora en websites zoals deze zouden ook mijn eerste toevluchtsoord zijn. Het grote verschil bestaat er echter in dat ik het niet zo zwart wit zou zien en de mogelijkheid overwegen dat het aan het toestel ligt. U ziet alleen de dingen die u wilt zien. Daarbij zijn mensen die wel te tevreden zijn niet op het internet te vinden. Natuurlijk vindt u dan veel klachten.
    Wat mij nog het meest dwars zit is het feit dat alles wat ook maar iets positiefs zegt over deze Gsm als incompetent te beschouwen en te bestempelen. Uw mening mag dan wel gestaafd zijn met allerhande argumenten, die zijn stuk voor stuk weerlegbaar, want dat is het nu net met internet: je vindt er alles op. Ik vind het bewonderenswaardig dat u uw tijd wil steken in zulke tests zelf te doen, maar om dan als een kruisvaarder alles wat het niet met u eens is aan te vallen is toch echt wel tijdverspilling en simpelweg niet correct.
    Oh en beweert u nu alstublieft niet dat ik HTC propaganda aan het verkopen ben.
    Discussiëren kan een stuk gematigder en menselijker, persoonlijke aanvallen zijn uit den boze en maken uw statements alleen maar zwakker. Misschien iets om rekening mee te houden bij volgende posts.

    • Zachte heelmeesters, stinkende wonden. Lees gewoon eens na wie er details geeft over testen en resultaten en wie niet.

  4. Laten we zeggen dat ik er nu bijna 6 maanden mee bezig ben om het dossier technisch rond te krijgen. Signaalsterktes GSM werden vergeleken tussen Nokia toestellen en HTC. Wifi werd vergeleken met andere Wifi ontvangers. Bluetooth werd door de technische dienst van het automerk uitgetest, conclusie android 2.2 is niet te gebruiken met MOST (platform waarop Audi, BMW en Mercedes hun multimedia bouwen). Ingenieur zijnde heb ik alles technisch onderbouwd met andere merken GSMs en met andere SIM kaarten, met kaarten met afstanden tot de GSM antennes en dergelijke meer (bijna 6 maanden werk). Kort door de bocht is het “testresultaat” van uw blad, en ik weet kritiek is moeilijk te slikken, zeker voor journalisten (die kunnen er door de band helemaal niet mee om). Zoek gewoon eens in google naar HTC Audi MMI, HTC poor reception, … want ook dat behoort tot de taken van een journalist, nakijken of andere gebruikers reeds problemen meldden (ik weet het, weer kritiek die per definitie onterecht is). Een telefoon testen naast de bron van de draadloze communicatie kan zelfs de kuisvrouw, de randcondities nagaan, veldsterktes meten met test equipment en dan kijken of de telefoon nog verbinding maakt, dat is wat testen betekent. Als je de diverse fora leest, dan zie je dat mensen die de telefoon gebruiken in gebieden waar de GSM ontvangst minder is, geen ontvangst hebben. En laat dat net mijn vaststelling zijn ook, terwijl bv Nokia toestellen en Sony Ericsson toestellen onder dezelfde omstandigheden getest, bijna perfecte ontvangst hebben en geen enkel gesprek missen in tegenstelling tot HTC. De telefoon werkt uitstekend in ideale omstandigheden, de telefoon werkt niet onder minder gunstige omstandigheden met bijhorende bewijzen. Hoeveel toestellen geprobeerd? Drie HTC toestellen waarbij ook diverse vervangingen werden gedaan van het moederbord. Elk toestel, elk hersteld toestel heeft hetzelfde gedrag.

    • Tja, dat is niet onze ervaring en wij hebben al heel wat meer dan drie htc gsm’s getest. Het is ook een beetje eigenaardig HTC de schuld te geven van een probleem in het Bluetooth-platform van één (auto)merk. Je kunt dan even goed stellen dat het multimediaplatform van dat merk niet “bij de tijd is” (wat veel waarschijnlijker is, want die dure auto-installaties lopen technisch vaak een jaar of meer achter bij de actuele techniek, omdat ze zo lang vooraf moeten worden ontwikkeld). Daarbij komt ook nog eens dat Android 2.2 niet de recentste versie is van het besturingssysteem.

      • Het lijkt echt of je betaald wordt door HTC, als je zo reageert, nochtans zegt de deontologische code van journalisten dat een journalist ALTIJD onafhankelijk moet zijn. Het enige wat je doet is het voor HTC opnemen. Maar goed, inhoudelijk dient er gediscussieerd te worden met feiten en bewijzen:
        1) Bluetooth: sinds android 2.2 en niet alleen 2.2 maar ook alle latere versies van android hebben een probleem met de handsfree implementatie van het bluetooth protocol. Het is niet 1 systeem, ook het parrot systeem (diepe zucht, zoek in google naar htc en parrot bluetooth, ontgoochelend dat de pap in de mond moet gegeven worden) heeft problemen met de HTC. Audi, BMW en Mercedes bluetooth ingebouwde systemen hebben er last van (om hoeveel wagens gaat het hier, Jozef? drie merken, Jozef, niet 1 merk). En ja, het Audi MMI systeem is niet bij de “tijd”, het werd getest met android 2.1, waarbij MMI compatibel was met Android 2.1 toestellen (zie ook http://www.audi.de waar verschillende HTC toestellen staan als compatibel), vanaf android 2.2 werkt het plots niet meer, ligt het dan aan MMI of aan andoid/HTC? Ik had van een journalist die beweert hardware te testen toch verwacht dat ze het handsfree bluetooth profile testen met een breed scala van apparaten. Het is niet mijn taak om een evaluatie te doen eigenlijk, het was jouw taak.
        2) GSM ontvangst, daar hoor ik je niet op reageren. Uiteraard is het probleem wereldwijd bekend, vandaar de uitspraak “HTC Desire fails at being a phone”. Ik heb de HTC Desire S gedurende 3 weken nu getest, de ontvangst is krak hetzelfde als die van de HTC Desire (hoewel S android 2.3 draait en Desire zonder S android 2.2). Hoewel ik op minder dan een km van de antenne woon, is de ontvangst marginaal, -107 dbm en 3 asu. HTC kent het probleem, de fora staan vol met klachten. Wat hebben ze nu gedaan? Gisteren werd build v1.47 naar mijn telefoon gepusht. ONMIDDELLIJK zag ik ipv 1 van de 4 bars nu ineens 3 to 4 bars ontvangst voor GSM. Dus gaan checken, de signaalsterkte die nu gerapporteerd wordt is 20 tot 30 dbm beter, -89 dbm 12 asu op dit eigenste moment op exact dezelfde locatie. Wat bewijst dat? Allereerst dat HTC het probleem kende en een oplossing heeft gevonden (af te wachten of het cosmetisch is, dus dat er geen gemiste oproepen meer zijn). Er was dus wel degelijk een probleem. Ten tweede, de “technische evaluaties” van journalisten zijn oppervlakkig, het toeval brengt een ingenieur in contact met een technisch probleem en dan heb je kans dat er iemand naar kijkt, anders niet.
        3) De abominabele Wifi ontvangst. Misschien dat update v1.47 ook dit probleem verbetert, ik zal dit nog nakijken, ik ga een toestel lenen dat de wifi signalen kan meten (signaalsterktes). Dan kan ik ook dit hard maken.

        Geen probleem dat je HTC telefoons evalueert maar ik sta erop dat een evaluatie niet alleen onder ideale omstandigheden gebeurt. Ik durf er mijn hele geloofwaardigheid als ingenieur onder verwedden dat HTC wel degelijk weet dat de ontvangst van hun toestellen minder is en dat ze -zonder het te zeggen- proberen om dit op te lossen. Meten is weten, gewoon statements doen zonder bewijzen, is waardeloos.

        • Deze wellesniets discussie heeft weinig nut; misschien had ons test toestel de nieuwste software aan boord? Wie zal het zeggen. We kunnen niet rapporteren wat we niet hebben vastgesteld. En er zijn inderdaad op internet klachten over HTC, zoals er die zijn over alle merken, maar die worden ook vaak tegengesproken en/of in heel wat forum staan er oplossingen, zoals bv. bepaalde instellingen die je kunt uitvoeren om de ontvangst te verbeteren. Wij kunnen onmogelijk alle denkbare gebruikersscenario’s uittesten, dat is fysiek, praktisch noch financieel mogelijk. Dat er dan onmiddellijk gesuggereerd wordt dat we worden betaald door HTC is absurd. Ik beweer ook helemaal niet dat jij je deze problemen inbeeldt, helemaal niet. Maar wij hebben ze niet vastgesteld!

          • Aanvullend stel ik trouwens vast dat Test Aankoop in zijn recentste test van smartphones, waarin ook de HTC Desire was opgenomen, evenmin problemen heeft vastgesteld met dit toestel. (TA editie 549 Januari 2011.)

          • Jouw “test” procedure noch deze van Test-Aankoop wordt uitgelegd of openbaar gemaakt. Test-Aankoop beweert met experts te werken maar niemand kan dat nagaan of dat werkelijk zo is. Test-Aankoop heeft al lang de status van boven elke verdenking te staan, maar Test-Aankop is geen vzw, het is een bedrijf dat elk jaar 1 miljoen (!) euro winst maakt, zie ook http://www.nbb.be zoek naar test achats want het is een Franstalige organisatie. Soit, om kort te zijn, uw argumenten zijn vaag (we kunnen niet alle gebruiksscenarios uit testen), niemand weet wat je getest hebt en of je wel getest hebt. Er zijn drie bewijsbare problemen en geen van de drie heb je gezien. Zeker GSM ontvangst en Wifi kan met de juiste apparatuur aangetoond worden maar normaal hebben alleen gespecialiseerde labo’s dergelijke apparatuur. En zo zal het ook altijd zijn, journalisten testen geen toestel en zouden daar eerlijk over moeten zijn. Je hoeft trouwens niet betaald te worden door HTC, ze “vergeten” gewoon hun evaluatie toestellen terug te vragen, daar meoet ik geen tekeningetje bij maken, zeker? Nu goed, voor mij is dit de ideale gelegenheid om onomstotelijk vast te stellen wat de waarde van deze test was en bij uitbreiding de rest van de testen op diskidee.

          • Dit testexemplaar is net zoals alle testexemplaren die HTC aan DiskIdee ter beschikking stelde terug afgehaald door de fabrikant. Lees ook onze redactionele richtlijnen. Ten andere, als deze gsm zo slecht is als jij beweert, waarom zou iemand hem dan gratis willen ontvangen? En verder ga ik hierover niets meer zeggen; jij weet blijkbaar hoe journalisten werken en hoe corrupt wij allemaal zijn. Het is jammer dat je niet tevreden bent over HTC (waarom neem je dat trouwens niet op met de fabrikant zelf?), maar om dan maar ons, TA etc. allemaal over dezelfde kam te scheren, is een beetje vreemd.

  5. Zoals gewoonlijk, we nemen het toestel uit de doos, zetten het op en zijn onder de indruk van alle mogelijkheden. Toegegeven, op het eerste zicht is inderdaad alles super. Maar, een echte journalist moet zich niet bezig houden met marketing praatjes en gewoon het toestel opzetten en onder de indruk zijn. Nee, van een journalist willen we een technische evaluatie. Er zijn drie communicatieprotocollen op het toestel. Bluetooth, wifi en GSM. Dus, probeer het toestel eens op de Audi, BMW of Mercedes bluetooth multimedia systemen. En ja hoor, daar begint de miserie. Adresboeken die niet overgebracht worden naar de wagen, als je lijst van gevoerde gesprekken te lang is wordt deze lijst ook niet overgebracht. De telefoon crasht helemaal na een gesprek en wil een crash report naar HTC versturen. Alle verbindingen liggen eruit (GSM, Wifi, bluetooth) door de crash. Bel je met bluetooth als je de NAVO in Evere voorbij rijdt en je hebt gegarandeerd een minuut of paar minuten geen gesprek meer. Meld je een Nokia aan op het systeem, draait de Android telefoon van HTC helemaal in de soep. Dus bluetooth op de Desire en de Desire S (heb ze beiden gehad) is hemeltergend onwerkbaar. Dan wifi, de laptops, netbooks en alle andere devices hebben in mijn bureau nog perfecte wifi ontvangst. De Desire S niet, die verliest zijn wifi verbinding. Waarschijnlijk een antenne die wel in de telefoon past maar die absoluut slecht presteert qua ontvangst. Ook als de verbinding verloren gaat en je dan terug naast de router gaat staan, wil de telefoon niet terug verbinden. Software bug? Hardware bug? Wifi beoordeling: alleen dichtbij de wifi bron te gebruiken. Dan GSM netwerk. Ook hier weer huilen met de pet op. Signaalsterktes bedroevend laag. Op enkele honderden meters van de antenne mis je al telefoongesprekken, je krijgt plots smsjes “deze persoon belde u zonder een bericht na te laten”. De vraag is of het weer een inferieure antenne is of een inferieure RF receiver. Conclusie: koop NOOIT een HTC telefoon, ze zijn technisch inferieur. En dat had ook de evaluatie en conclusie van dit artikel moeten zijn ipv de marketing BS van HTC te herhalen.

    • Dit is jouw ervaring, maar niet noodzakelijkerwijze een bewijs dat er iets scheelt aan de Desire S. We hebben weliswaar niet de test in een auto gedaan, maar de WiFi en gsm werkten bij ons probleemloos. Connectieproblemen kunnen allerlei oorzaken hebben: het kan de telefoon zijn (misschien een individueel probleem met een maandagexemplaar – heb je een tweede toestel geprobeerd?), maar ook het gebruikte netwerk, de connectieinstellingen van de gsm, van de wifi-router, van het gebruikte bluetooth-apparaat aan de andere kant, interferenties in het testgebied… Het is dus wat kort door de bocht om alle HTC’s als brol te bestempelen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Schrijf je reactie!
Vul hier je naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.